Rykten om Disney

Jag är lite inne i en disney-period atm. Jag har på ett magiskt och ickeolagligt sätt fixat fram en massa disneyfilmer, och har tills nu sett Pocahontas, Pocahontas - Resan till en annan värld, halva Lady och Lufsen och Snövit.

De är lika bra som jag minns dem. <3 (Förutom Pocahontas 2 som sög). 

Jag älskar Disneys äldre filmer. De har så fina budskap, och inte bara ett, men det krävs att man ser dem som tonåring/vuxen för att förså allt. Jag älskar också humorn också, som man inte riktigt alltid fattar när man är liten. 

På tal om Disney, så kan vi ju alltid ta upp lite av nutidens åsikter om Walt Disney. 

1. Han hatade judar:

Att han hatade judar är det många som påstår. Det kan nog ligga något i att han var lite anti emot dem, för när han blev känd så var judar väldigt framgångsrika och Disney var i princip det enda stora företag för tecknad film som inte ägdes av judar. Det kan självfallet ha gjort honom lite avundsjuk och grinig. Det finns flera källor som påstår att han uttalat sig negativt om judar. Om det var antisemitism i dess rena anda eller vanliga hederliga judeskämt är dock svårt att veta. 

Många anser också att han hatade judar eftersom att de flesta av de onda karaktärerna är karaktären med stora näsor, och vad jag förstått så är det många som beskriver judar med stora näsor. 

Dock finns det källor som påstår att Walt Disney själv var jude, men också källor som säger att det är myt. 

Hur ligger det egentligen till, det vet inte jag. 

2. Walt Disney var nazist:

Walt Disney beskrivs av många som nazist, men så är troligen inte fallet. Walt Disney gjorde många propagandafilmer emot nazismen som han själv finansierade.

Disneystudion tog emot Leni Riefenstahl under hennes hollywoodbesök i slutet av 1938, och detta tolkade många som nazistiskt då Leni gjort dokumentära propagandafilmer för det tyska nazistpartiet 1934. Leni själv hävdar i sina memoarer att hon 1939 försökt stoppa Hitler från civilavrättningen under invasionen i Polen. Det som kanske motsäger det var att hon var i följe med tyska soldater iklädd SS-uniform. 

En anledning till att Disney tog emot henne kan vara för att hon var en väldigt duktig filmregissör som var känd för sin nyskapande filmteknik.

Hur det ligger till, ja, det vet man inte. 

3. Walt Disney hatade svarta människor.

I början av hans karriär ritades svarta människor som kolsvarta med överdrivet stora näsor och läppar, medan alla andra tecknades som Disney vanligtvis tecknar - som söta små varelser. 

När Musse Pigg skulle slåss mot onda gangstrar så tecknades dessa gangstrar som svarta.

De flesta onda karaktärer är vanligtvis också mer svarta än övriga karaktärer. De har mörkare hår, mörkare ögon och ögonbryn och så vidare. Om det är på grund utav att han ansåg svarta människor onda eller om han ansåg att färgen svart symboliserade ondska, det vet vi inte. Jag har däremot mina aningar om att det är den svarta färgen i sig som ska representera ondska, och att det inte handlar om ras. 

Att Walt Disney inte gillade svarta människor, det är helt klart en möjlighet. Inte för att nutidens klagare har bra argument, men för att svarta människor inte var speciellt uppskattade under 1920-1960 då han var i arbete med film. Titta bara hur de beskrivs i ordböcker. Men hur det var, och hur det skulle ha varit utan dåtidens inflytande, det vet vi inte. 

4. Disney smyger in hemliga sexuella budskap i sina filmer.

Att företaget Disney gör det, ja, det vet jag inget om. Om ni söker på google efter "bildbevis" så kommer ni hitta många målningar som kan tolkas som könsorgan eller sexuella budskap. Och om disney gör det eller inte, det vet inte jag, och det bryr jag mig heller itne om eftersom jag aldrig ens märkt några utav dessa bevis när jag kollat film. 

Men då är det många som påstår att Walt Disney är ansvarig för det, och att han var pervers. Om han var pervers, det vet jag ingenting om, men argumenten för att han skulle vara ansvarig är svaga då "bevisen" hittats i de nyare Disneyfilmerna, som Walt Disney inte var med att skriva. 

Övrigt om Disneys hemliga budskap:

Det finns även de som påstår att Lejonkungen (som är en Disneyproduktion från efter Walts död) ska innehålla anti-muslimska budskap, and I quote: "...T ex så i den scenen när Scar samlar alla hyenorna och sjunger en sång av något slag så avslutar han sjungandet genom att yla från en "torn"-liknande stenstod som han då hävdade skulle symbolisera en minaret. Samtidigt kan man se en månskära på natthimlen."

De finns de som tolkar det som att Alice i Underlandet ska uppmuntra till droger då hon tar en massa skumma saker för att förändra sig själv. Helt klart ett sätt att tolka det, men om det var det Walt Disney ville få fram låter jag vara osagt. 

Det enda ryktet som faktiskt går att bevisa kan läsas om här: http://www.snopes.com/disney/films/rescuers.asp#zoom. Och så en bild på det:



Kortfattat säger företaget Disney att den nakna kvinnan i fönstret inte lades till utav någon av animatörerna, utan under efter-arbetet på filmen. 

Enligt mig så tycker jag att det är helt onödigt att försöka dividera om Walt Disneys åsikter, då ingen faktiskt kan veta det. 

Jag tycker också att de sexuella/anti-muslimska/droguppmuntrande budskapen som "bevisligen" finns i filmer är rätt onödiga att påpeka. För det första så kan du tolka filmer på olika sätt, och om du vill så kan du säkerligen tolka det till att vilken film som helst förespråkar att det finns UFON, eller något annat helt befängt, och för det andra så är det väldigt enkelt att se vad man vill se. 



Men även om en del bilder skulle visa sig stämma, som att det är meningena att det faktiskt ska stå SEX där, så är det ju ändå rätt humoristiskt. Du förstår det inte som barn, men denna sekundlånga scen blir rolig som vuxen om man hinner lägga märke till den. 




Varför suger Pocahontas 2? SPOILER ALERT:

Varför är det vinter i Sydamerika? Varför ska starka vackra Pocahontas åka till storstan och få tonårsproblem? Varför ska hennes röst låta mycket mer irriterande? Varför ska hon totaldumpa John Smith för en liten rik brat som hon haft EN KÄNSLOSAM SCEN MED? DÖÖÖÖH 

Så, mina damer och herrar, avslutas ett seriöst blogginlägg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0