Min dag + Vad är en dermal anchor?

Idag har jag sovit gott HELA dagen. Det var skönt. Har också varit på promenad med en gammal barndomsvän och vi var förbi bromsgatan som snart står helt tom. Vi kikade in i brevlådan i vår gamla lägenhet, och där hittade jag en tidning. SCORE! 

Är sjukt less på att bo hemma. Jag förstår inte hur jag klarade mig i 16 år. Jag är glad att jag lever idag. 

Idag är även första dagen på Kirunavistelsen som jag inte träffat Madde (förutom på morgonen när vi vakna upp tillsammans och åt frukost ihop). Jag kom hit för hennes skull, och jag blir sur på mamma som vill göra planer med mig. 

Imorgon är även den skittråkiga röda dagen slut, och då ska jag gå på staaan! Folk som bor i Kiruna åker till Luleå/Piteå för att shoppa, jag gör precis tvärtemot. Varför vara som alla andra? 

Min piercing läker bra än så länge, men vissa typer av plåster KLIAR. AJ. Plåstret jag har nu är dock inte gjort utav en cp-störd sadistisk tillverkare. Nu behöver jag vara ha den övertäckt i 12 dagar till. ;) 

För er som inte har fått en uppfattning utav vad en dermal anchor är, så är det alltså ett stycke metall som består utav en platta, en stav och ett smycke. Detta smycke kan skruvas av och på och även bytas. Plattan sitter fast under huden, och staven är väldigt kort och igenom huden. 


Denna typ av piercing har många fördelar och nackdelar:

Fördelar:

+ Man kan ha den i princip var som helst på sin kropp
+ Det behövs inte två smycken, dvs ett på vardera sida utav hålet (som med exempelvis läppiercingar med en platta på insidan av läppen och ett smycke på utsidan)
+ Den är väldigt vacker, och ser bara ut som en liten diamant på kroppen, och ser inte så "badass" ut där man ser staven igenom huden 
+ Eftersom smycket är platt (oftast) och ligger så tätt intill huden kan det lätt döljas med ett plåster, ifall man inte vill att den ska synas. 


Nackdelar:


- Den är väldigt dyr att göra, eftersom den är mer komplicerad än en vanlig piercing (min kostade 700 kr)
- Man kan inte ta bort den hur som helst, utan det krävs en piercare/läkare som gör ett litet snitt och plockar ut den
- Man kan inte göra exempelvis en magnetröntgen/vissa typer utav operationer utan att ta ut den med kirugisk hjälp och behöva göra om en ny efter operationen.
- Vid uttag lämnar det ett större ärr än en vanlig piercing, eftersom man som sagt måste skära ett litet snitt
- Svårare att rengöra än en vanlig piercing
- Om det skulle bli infekterat är det mycket svårare att få det att bli bra igen eftersom man inte kan plocka ut smycket och rengöra ordentligt. 

Detta är närmare 80 dermal anchors (efter en slarvig och skitsnabb räkning). Kan ni tänka er hur dyrt detta måste varit? 700 kr/st * 80 st = 56 000 kr? Jag antar att denna flicka fick en massa rabatt... 

Jag tycker iallafall är det är väldigt fint, även om hennes smycken hade kunnat vara plattare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0