Inspiration

Det finns mycket som inspirerar mig, och inspirationskällorna varierar från tid till tid, men just nu blir jag inspirerad utav människor som vill göra livet bättre för andra, människor som vill rädda naturen och människor som ser bortom det materiella. Jag har några inspirationskällor jag vill dela med mig utav. Nu kommer jag dock inte ta hänsyn till icke-dokumentärfilmer, för let's face it, då skulle hela det här inlägget handla om Avatar. 

Fem personer som inspirerar mig:

Rick O'Barry - En underbar människa och stor djurrättsaktivist som gör allt jag önskar att jag kunde.

Rob Stewart - Ännu en djurrättsaktivist som hängivet spenderar sitt liv för naturens bästa.

Paul Watson - Grundare för organisationen Sea Shepherd som aktivt försöker rädda valarna och havets andra varelser. Han finns att se på Discovery Channel's Whale wars. 

Nick Vujicic - Mannen som föddes utan armar, och utan ben, men som aldrig gav upp. Idag är han utbildad och har föreläsningar för att hjälpa andra människor. Han får mig att inse att ingenting är omöjligt, och att det bara är våra tankar som sätter gränser.

Jenny Sandström - Min storasyster, som fått upp ögonen för hälsosamt leverne och varje gång vi träffas inspirerar mig till ett liv utan gifter och hälsoskadliga ämnen. 


Två filmtrailers:

Sharkwater handlar om Rob Stewart som spenderar sitt liv på att rädda den snart utrotade hajen. Dokumentären är hjärteskärande, men inspirerar mig verkligen till att leva mer miljövänligt, sprida information om världsproblem och ger mig motivation till att göra något för världen/naturen! 




The Cove handlar om Rick O'Barrys tappra insats för att stoppa japans delfinslakt. Dokumentären är så mäktig, och jag bli tårögd över hur extremt engagerad och underbar Rick är. Det är en film som, likt Sharkwater, håller mig vaken på kvällarna och gör mig okoncentrerad på lektionerna. Hur kan man tänka på matte när vi måste fokusera på att rädda världen? 




Två youtubeklipp:

Nick Vujicic föreläser om att aldrig ge upp. Det finns mycket att se om honom och hans föreläsningar, men här har ni ett klipp!





Denna youtubevideo, "Christian the lion", är bara så fin. Jag vet inte riktigt på vilket sätt den inspirerar mig, eller varför, men den gör det. Den är gammal, men definitivt värd att se! 





En bok:



Boken "Det är aldrig kört" skriven av Kristina Reftel. Det finns så himla många fina historier i den boken. Historier som får en att tänka, historier som får en motiverad till att förändra sig själv eller sitt liv och historier som verkligen berör. Jag tycker att alla borde äga en kopia utav denna bok. Här får ni ett litet smakprov:

Det här är berättelsen om en mycket rik man som ville visa för sin son hur fattiga människor lever. Pappan och sonen tillbringade därför ett par dagar hos en mycket fattig familj som bodde i närheten utav deras gods. När de återvände efter besöket frågade pappan:

“Förstår du nu vad fattigdom innebär?”

“Ja, det gör jag” svarade sonen.

“Kan du då beskriva skillnaden mellan vårt liv och deras” bad pappan.

“Vi har bara en hund, men de har fyra. Vi har en liten pool på gården, men de har en hel sjö. Vi har olikfärgade lampor i trädgården, men de ser hela stjärnhimlen. Vi har en massa betjänter som hjälper oss, men de hjälper andra. Vi har stängsel runt hela vår gård, men de har vänner som skyddar dem.

Jag som trodde att vi var rika och de fattiga.”

Det här är berättelsen om en mycket rik man som ville visa för sin son hur fattiga människor lever. Pappan och sonen tillbringade därför ett par dagar hos en mycket fattig familj som bodde i närheten utav deras gods. När de återvände efter besöket frågade pappan:
“Förstår du nu vad fattigdom innebär?”
“Ja, det gör jag” svarade sonen.
“Kan du då beskriva skillnaden mellan vårt liv och deras” bad pappan.
“Vi har bara en hund, men de har fyra. Vi har en liten pool på gården, men de har en hel sjö. Vi har olikfärgade lampor i trädgården, men de ser hela stjärnhimlen. Vi har en massa betjänter som hjälper oss, men de hjälper andra. Vi har stängsel runt hela vår gård, men de har vänner som skyddar dem.
Jag som trodde att vi var rika och de fattiga.”Det här är berättelsen om en mycket rik man som ville visa för sin son hur fattiga människor lever. Pappan och sonen tillbringade därför ett par dagar hos en mycket fattig familj som bodde i närheten utav deras gods. När de återvände efter besöket frågade pappan




Kommentarer
Postat av: Jennan

Efter regeringen i japan fick se filmen från delfinslakten, så tvingade de slaktarna att använta mer humana metoder.

Det sviniga är att en fiskare har filmat hur de gör nu, och klippet fanns på aftonbladet för några dagar sedan.



Nu tar dem en levande delfin och sticker in ett litet spjut i nacken, delfinen dör inte utav det. För att blodet inte ska färga viken röd så sticker de in en plugg i hålet på delfinen, sedan hålls den under ytan tills den drunknar.

Det är så svinigt så jag vill bara grina och dö, och döda dem..



De är inte intresserade av att följa lagen, bara att tjäna pengar, men de förtjänar att dö.



:(

2011-02-17 @ 17:13:44
Postat av: Jennan

vad kul att jag var en av fem :) <3

2011-02-17 @ 17:38:26
Postat av: Lina

Ja, de förtjänar fanimej att dö. Jag tycker någon borde trycka in spjut i dem och dränka dem. Jag hatar människor, och skäms över att vara en. Människan är verkligen den girigaste, grymmaste och mest idiotiska varelsen på jorden.

2011-02-17 @ 19:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0