Dag 09: Min tro

Dag 09: Min tro
Jag tror på något större. Jag tror på ett öde, en gud eller något större.
Jag tror inte på någon som tittar på en och straffar en för alla ens synder. Jag tror inte ens att man kan synda, men jag tror att vissa saker är menade att hända, att en del människor är menade att träffas, för att lära av varandra, att deras öden kan vara sammanvävda, för ett helt liv, eller bara för en timme.
Jag tror på något som skapar en balans i världen. Typ Eywa, fast inte lika påtagligt.
Och jag tror att om man syndar, så straffar man sig själv. Straffet man får av onda gärningar är det dåliga samvete man får. Och psykopater, som inte får dåligt samvete? Ja, de straffas inte, men belönas inte heller med kärlek, som är det viktigaste vi har här i livet.
Jag tror självklart på big bang, på evolutionen, men kanske finns något bakom det. En matematisk formel som vi kan kalla ödet, som förutbestämt evolutionen, eller så kanske det är slump.
Jag tror att när vi dör, så hänger vår energi kvar, för att den är så stark, och vissa människor kan känna av den. Inte att vi är spöken, eller andar, utan energier. Vi lämnar ett energispår, som hänger kvar, och kan känns av ett tag framöver.
Jag tycker religion är fel. Jag vill aldrig stödja en religion, men jag stödjer gärna en tro. Jag tror inte på att man ska tvingas leva efter regler för att få det bra efter döden. Jag vet inte ens vad som finns efter döden, men jag tror att om det finns något där, så räcker det att leva så gott att man kan leva med sig själv.
Ett citat från Albert Einstein: “Science without religion is lame, religion without science is blind”.Jag tror på något större. Jag tror på ett öde, en "gud" eller något större.
Jag tror på något större. Jag tror på ett öde, en "gud" eller något större.
Jag tror inte på någon som tittar på en och straffar en för alla ens synder. Jag tror inte ens att man kan synda, men jag tror att vissa saker kanske är menade att hända, att en del människor är kanske menade att träffas, för att lära av varandra, att deras öden kan vara sammanvävda, för ett helt liv, eller bara för en timme.

Jag tror på något som skapar en balans i världen. Typ Eywa, fast inte lika påtagligt.
Och jag tror att om man syndar, så straffar man sig själv. Straffet man får av onda gärningar är det dåliga samvete man får. 

Jag tror självklart på big bang, på evolutionen, men kanske finns något bakom det. En matematisk formel som vi kan kalla ödet, som förutbestämt evolutionen, eller så kanske det är slump.
Jag tror att när vi dör, så hänger vår energi kvar, för att den är så stark, och vissa människor kan känna av den. Inte att vi är spöken, eller andar, utan energier. Vi lämnar ett energispår, som hänger kvar, och kan känns av ett tag framöver.

Samtidigt som jag tror detta, så "vet" jag att det bara är något man tror för att hitta en mening med livet, och för att inte vara rädd för döden. Men jag vill tro, även om det kanske inte är sanning. 

Jag tycker religion är fel. Jag vill aldrig stödja en religion, men jag stödjer gärna en tro. Jag tror inte på att man ska tvingas leva efter regler för att få det bra efter döden. Jag vet inte ens vad som finns efter döden, men jag tror att om det finns något där, så räcker det att leva så gott att man kan leva med sig själv.

Ett citat från Albert Einstein: “Science without religion is lame, religion without science is blind”.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0