En hyllning till LCHF!

Jag håller just nu på att baka chokladtårta, helt utan artificiella sötningsmedel, socker och mjöl. LCHF-style, helt enkelt. Detta råkar även vara det godaste jag ätit i hela mitt liv, och den är sjukt chokladig och perfekt. 

Vill ni ha receptet så är det bara fråga mig! Dock innan onsdag, för då åker jag hem och har inte receptboken med mig. 



Jag har verkligen hittat mitt sätt att äta och mitt sätt att leva helt enkelt. LCHF har magiskt sätt trollat bort mina hälsoproblem, några kilon och ett enormt sockerberoende, och därmed även räddat min ekonomi. 

Jag började med LCHF en sväng, men det gick inte så bra. Jag var inte alls motiverad, och det kändes surt att ge upp pizza, glass, godis och mackor. Skolan serverade på den tiden även min middag, och när plättar serverades var det bara välja - gå hungrig eller äta kolhydrater. Jag åt kolhydrater, fick enormt bakslag och hetsåt socker i flera dagar. 

Jag flyttade tillslut hemifrån, och ja... Jag fick välja min middag. Hur tror ni det gick? Jag åt godis, glass och kakor till middag. Jag spenderade i princip alla mina pengar på godis, och hade jag inte godis och allt var stängt, då var jag beredd att betala någon en 100-lapp för att komma hem till mig med lite godis. 

En dag i mars 2011 på en läkarundersökning ställde jag mig på vågen, som visade kring 68 kg. SEXTIOÅTTA, då jag bara 1.5-2 år tidigare vägt 54-57 kg. Det var inte roligt. Då bestämde jag mig - nu är det slut med godis. Jag skulle klara det omöjliga att bryta mitt sockerberoende. And I did, och faktiskt så var det det lättaste jag någonsin gjort, för den här gången gjorde jag inte valet i hjärnan, utan i hjärtat. 

Jag började med LCHF igen, och min mage blev helt bra, den som tidigare blivit så svullen att jag såg gravid ut så fort jag ätit. Jag började också gå ner i vikt, trots att jag ständigt åt bär och grädde (som egentligen inte får ätas så ofta). Jag upptäckte också att det är mer till LCHF än bara kött, kött, kött. Det finns sjukt mycket recept inom LCHF - Bröd, pizza, plättar och till och med kladdkaka!

I början av juli vägde jag 64, ändå fuskade jag då och då med cider, frukter och bär och ibland även glass. I slutet/mitten av juli bestämde jag även mig för att det skulle vara slut med fusk. Idag väger jag 60.

Jag har inte gått hungrig en dag, jag har inte slutat äta det som är godast i världen - hamburgare, bakelser, choklad och KÖTT (för jag är trots allt en sann köttätare). Jag har gått ner 8 kg, blivit av med magbesvär, blodsockerfall och ett enormt sockermonster - genom att äta gott och vara mätt. Är inte det underbart?

Nu har jag även skaffat mig ett gymkort, och har hunnit vara på gymmet 3-4 gånger. Min kondition har inte blivit sämre, och jag orkar springa på bandet med ett leende på läpparna precis så länge jag vill. Folk HÄVDAR att man behöver kolhydrater för att orka motionera, men sådana människor har inte läst om ketos, ketonkroppar eller också är de inte vidare öppensinnade. 

Jag tackar gudarna för att jag hittat denna kost och varit mottaglig nog för att inte bara avvisa den på en gång. Mitt liv har förändrats till det bättre, och jag vill aldrig någonsin äta kolhydrater igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0