Sucker punch

I måndags var jag och Matilda på bio och såg Sucker punch, som jag tänkte skriva lite om.

För er som inte sett den så handlar den om en flicka som hamnar på mentalsjukhus där hon hanterar sin svåra situation genom att gå in i sin fantasivärld. Filmen skildras sedan i tre stadier: Mentalsjukhuset, ett "nöjeshus" hon fantiserar sig in i för att hantera sin situation och hennes fantasi om att vara en stark kickassbrud.


SPOILER ALERT!


Flickan, vars mamma nyligen dött,  får bo med sin syster och styvfader. Hon och systern blir illa behandlade av styvfadern, troligtvis på en sexuell nivå, och i ett försök att döda honom råkar hon av misstag skjuta sin syster. Styvfadern skickar henne till mentalsjukhus, där han mutar ägaren för att utföra en lobotomi på flickan. (För er som inte vet vad en lobotomi är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lobotomi)

Här är det många som börjar klaga på filmen, och den har fått sjukt dåliga betyg och recensioner, men jag tycker den förtjänar mycket mer!

På mentalsjukhuset har hon fem dagar på sig innan lobotomin ska utföras. Flickan har under filmens tidiga stadie få känslouttryck, vilket jag tolkar som att hon befinner sig i chocktillstånd, vilket är väldigt förstående då hon precis förlorat en mamma och oavsiktligt dödat sin lillasyster.

Flickan går in i sin fantasivärld, där hon är en flicka på en bordell eller någon form av nöjesbranch. Där utnyttjas hon och de andra tjejerna av den dominante ägaren. På denna plats får hon uppträda i dans, för att underhålla män, och det kan vara då hon i verkligheten (mentalsjukhuset), blir våldtagen och hon i fantasin ersätter detta med att dansa, då hennes hjärna inte kan hantera denna stressfyllda situation.

Dock är detta en teori med brister. Hon dansar för män för att uppehålla dem, så att de andra tjejerna kan ta föremål ifrån offrerna som de behöver till sin flykt, vilket enligt den teorin skulle betyda att hon hade sex med dessa offer, vilket kan vara lite ologiskt eftersom de andra tjejerna är i samma rum och dessutom ofta stjäl saker ifrån offrets fickor. Är det möjligt under en sexakt? 

I hennes dans får man i alla fall istället se hennes fantasi om hur hon är en cool brud med pistol och svärd som gör farliga uppdrag. Många klagar på att detta är en film för män, och bara porr rakt igenom. Jag ser ingenting sådant, utan för mig är allt väldigt logiskt, för när man är ung och inte har kontroll på sitt liv så drömmer man om makt över sig själv och sitt liv, och ofta är man då starkast, snyggast, sexigast och helt enkelt bäst i tankarnas värld. I hennes fantasi är det män hon dödar, vilket gör det hela ännu mer logiskt, då hon blivit illa behandlad utav män under en stor del av hennes liv. Hämnden är ljuv, som man brukar säga. 

Många säger även att en flicka som henne aldrig skulle fantisera om att vara på en bordell, så det måste vara en film för män. Det håller jag verkligen inte med om. I min åsikt skapar hon en alternativ verklighet som är lättare att hantera, men fortfarande realistisk då hon trots allt måste bearbeta allt hon går igenom.

Man kan tro att det skulle vara komplicerat att följa vad som är verklighet och vad som är hennes fantasier, och ja, de första 20 sekunderna så är det svårt att förstå om bordellen är verkligheten eller fantasin, men om man har en IQ som överstiger "mental retardation" så förstår man väldigt snabbt, och om man av någon händelse inte gör det, så lär man göra det i slutet då hennes verklighet slår en rakt i ansiktet, och hon sitter på mentalsjukhuset, redo att lobotomeras.

Här råder fullständig förnekelse hos mig. Jag satt, och jag VISSTE att hon hade ett ess i bakfickan. Hennes plan misslyckades, men hon har något nytt att komma med, eller hur? Eller? Har hon? Klart hon har! Det går några sekunder, och lobotomin utfördes sedan. En total tystnad uppstod hos mig, och jag ville inte alls förstå vad som hänt. Hade hon, på fullaste allvar, lobotomerats? 

Bara några sekunder efter lobotomin så märker läkaren att han inte borde utfört den, och sen kommer psykologen in (som inte hade godkänt den, utan fått sin underskrift förfalskad), och då får man verkligen uppleva känslan utav den där lilla sekunden som påverkade så sjukt mycket, och som man ÅNGRAR DJUPT, och önskan att man kunde få tillbaka. Men den sekunden är använd.

Jag satt fortfarande i förnekelse. Hon kommer väl ändå klara sig..? Den kanske misslyckades..? Det är först när eftertexterna kommer som mina tårar börjar rinna, då jag inser att hon faktiskt blev lobotomerad. Hennes känsloliv försvann den sekunden, och de kommer inte tillbaka, någonsin. Jag sitter kvar i biosalongen och tittar på Matilda. Den får inte vara slut! Den får inte ha slutat så... Både jag och Matilda grät och ingen av oss ville gå. Jag önskade innerst inne att om jag tittade nog länge på bioduken så skulle mer film komma fram och visa att hon var okej. 

Filmen innehöll också väldigt mycket bra musik (det jag hörde dvs, då jag har en förmåga att stänga ute allt ljud förutom rösterna då jag kommer in i filmen), speciellt den första låten "Sweet dreams" som är en utav mina favoriter. 

För övrigt är början den mest känslosamma och välgjorda början jag någonsin sett. Den lockade och fascinerade mig enormt mycket, och jag blev helt uppfylld och skakad av känslor jag inte riktigt kan lägga ord på. 

Den här filmen får 4 av 5 stjärnor av mig. Jag vill egentligen ge den 5, men full pott av mig är svårförtjänt, och det fanns saker man hade kunnat förbättra, men såhär två dagar i efterhand har jag glömt det mesta.

Det var egentligen den perfekta filmen för mig. En psykologisk dramathriller med inslag av action/fantasy som lämnade mig med mycket tankar och känslor och talade rakt in i mitt hjärta. Dessutom fick jag tillfredställelse av att se min förskönade bild utav psykiskt sjuka/gråtande vackra flickor. 

Jag tror att om man ska uppskatta den här filmen så bör man ha empatisk förmåga eller erfarenheter av psykiska problem och dåligt mående, och jag tror det är en film som man inte uppskattar så högt om man inte är mogen nog att förstå den djupa innebörden av den. Det är ingen film man ser en måndagkväll för att ha något att fördriva tiden med, utan man måste få tid att bearbeta filmen efteråt. Det måste iallafall jag. Jag tror att många ser det ytliga i den, som är en tjej på bordell som fantiserar om tillfredsställande actionscener - och då förstår jag att man tycker den är värdelös. Den största handligen och meningen med filmen är den som inte syns.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0