LCHF

Idag har jag hittat mammas LCHF-bakbok som hon köpte en gång för att jag rekommenderade henne den. "Bakglädje med LCHF" av Annika Rogneby. 

Hittade jättemånga recept jag ska kopiera och ta hem. Ska bli skitgott att baka lite. Har gjort ett recept ur den idag, vilket var chokladminttryfflar, fast jag böt ut mint mot citron. Det blev gott, men smakar mest mörk choklad som jag egentligen inte är särskilt förtjust i. 

Har för övrigt hållt på med LCHF i strax över 1 månad nu, dock har jag bara kört "äkta", strikt LCHF i kanske 2 veckor. Hittills har jag gått ner 4.4 kg, fast troligtvis lite mer då jag vägde mig direkt efter middagen igår. :)

Mår dessutom sjukt mycket bättre. Jag är piggare, har inget sötsug (och jag som tidigare var sjukligt godisberoende), min mage är mycket bättre och inte alls lika svullen, och så har jag ju gått ner i vikt. :) OCH dessutom är jag ingen gnällvi lika ofta. Mitt humör är mycket jämnare nu när blodsockret inte stiger och sjunker hela tiden.

Vad är fördelarna med LCHF? Det jämnar ut hormonnivåerna, vilket gör att man oftast blir mer feminin som kvinna och mer maskulin som man till utseende och funktion, det stabiliserar blodsockret, det är bra för känsliga magar (ibs, glutenallergi osv), det ger oftast mer muskelmassa och mindre fettprocent i kroppen, även utan träning OCH SÅ VIDARE. 

Studier på larver och möss visar även att kroppen åldras långsammare med LCHF, dvs att individen håller sig piggare och fastare (i kroppsformen) högre upp i åldrarna, samt att det minskar risken för demenssjukdomar. 

Detta tycker jag låter som en bra deal. Kyckling och beasås med en massa hälsofördelar! 

Vill ni ha källor på detta? Googla! Hur ska jag minnas vilka böcker jag läst allt i?

http://www.dailymail.co.uk/health/article-1323758/Can-cutting-Carbohydrates-diet-make-live-longer.html

Idag har för övrigt varit en härlig dag! Har träffat en polare jag inte sett på över ett år, och nu sitter jag och lyssnar på Emily Browning på repeat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0